torsdag 22. juni 2017

"Jeg forstår"

sa den hyggelige saksbehandleren hos NAV. 

Mon det. Jeg har ikke fått lønn på over 3 måneder

Jeg er sykmeldt (siden 14.9.2016) og ble uten arbeid 19.2.2017, dermed skal sykmeldingsskjema del D (egenerklæringsskjema) sendes til NAV og ikke til arbeidsgiver (som jeg jo ikke har)

Mitt NAV-kontor ligger i den bydelen jeg sokner til og all kommunikasjon med NAV har jeg trodd skulle foregå dit.

Jeg bruker svært lite penger fordi jeg stort sett holder meg på soffan, men før pinsehelga fant jeg ut at jeg måtte sjekke kontoen for å se om jeg kunne tillate noen økonomiske utskeielser og der var det så tomt at det var ekko da jeg måpende registrerte at siste utbetaling fra NAV var 20.3.2017! Dette oppdaget jeg fredag før pinsehelga, ca kl 14.30 og jeg fant nummeret til NAV og ringte dem. 19 minutters estimert ventetid!

Hyggelig dame som sagt, jeg var hyggelig jeg og, har jobbet med førstelinjesupport sjøl så jeg har noen tanker om hvordan man oppfører seg ;) selv når frustrasjon og fortvilelse gjør en ellevilt rasende.

Det viste seg at de ikke hadde mottatt del D, eller jo, de hadde mottatt for mai, men ikke april.. "Hvilken adresse sendte du til" spurte damen "Mitt NAV-kontor" svarte jeg. "Det er feil" sa damen, "de må sendes til NAV Arbeids og blablabla, Karmøy" sa damen "Jeg har sendt alle skjemaene til "mitt" NAV-kontor" sa jeg "så da er det jo rart at dere har fått mai og ikke april".. "Nei, hvis du har sendt til feil adresse så er ikke det rart" sa damen. "Men hvorfor kan dere ikke utbetale for mai da, når dere har mottatt skjemaet for mai" spurte jeg "Vi må ha skjemaet for april før vi kan utbetale mai" sa damen, "Ok, men da kan du kanskje printe del D for april å sende meg" spurte jeg "Nei du må kontakte ditt lokale NAV-kontor så kan de printe det ut for deg". 

Jeg greide ikke holde meg, frustrasjonen og raseriet kom flommende i form av TÅRER, jeg gråt, jeg hulket, jeg tenkte egentlig mest på alle de som IKKE har annen inntekt (jeg har jo tross alt Rune) "så fortvilende situasjon å være i før ei langhelg" hulket jeg og la på! Ja, jeg VAR fortvila, men visste jo samtidig at situasjonen min ikke var ille sammenlignet med andres. Skulle gjerne sagt unnskyld til hu dama for min tårevåte avslutning (hu må jo ha trodd at jeg var på randen av sammenbrudd), men da jeg ringte tilbake kl 15 var det stengt.

Jeg dro innom fastlegekontoret tirsdag 6.6.2017 og fikk duplikater der som jeg fylte ut. På mitt lokale NAV-kontor må man jo ha timeavtale og det er jeg ikke i form til. Jeg fikk liksågodt duplikater av alle sykmeldinger fra februar 2017

Skjemaet ser ca sånn ut


Man må krysse av for om man er arbeidstaker eller arbeidsledig, jeg krysset arbeidsledig (uten arbeid fra 19.2.2017, som nevnt og som NAV må ha fått beskjed om fra min tidligere arbeidsgiver?) jeg anga første fraværsdag og hvis man har jobbet må man angi timer jobbet, men jeg har jo ikke arbeidsgiver, så.. 

Signerte skjemaene (ja alle fra og med feb 2017) og sendte til RETT adresse denne gang, nemlig "NAV Arbeids og blablabla, Karmøy"

Så gikk det 3-4 dager og plutselig lå det brev fra "NAV Arbeids og blablabla, Karmøy" i postkassen.

Del D for april lå i konvolutten, skjemaet var fylt ut feil, det var ikke krysset av for NEI i feltet hvor man oppgir om man har jobbet for arbeidsgiver i perioden

Jeg orket ikke vente 19 minutter på telefonen for å forklare at jeg var arbeidsløs fra 19.2.2017 og at det var derfor det ikke var krysset av i skjemaet. Så jeg bare krysset NEI og skrev en liten kommentar nederst på egenerklæringen at jeg var uten arbeid fra 19.2 og returnerte skjemaet. 

I dag sjekket jeg kontoen igjen, regnet med at sykepengene var på konto (tror utbetaling er ca 20ende i måneden) men der var det ikke så mye som et øre i forskjell fra før pinsehelga


Så da ringte jeg NAV - 6 minutters estimert ventetid i dag. Ny hyggelig dame, jeg forklarte mitt ærend og hun sjekket saken "Vi har ikke mottatt del D" sa hun. Jeg forklarte hva som hadde skjedd tidligere med del D og sa at jeg sendte dem på nytt til RETT adresse 6. juni og "SÅ tregt går ikke posten" tilføyde jeg. "Kan du se om noen av del D skjemaene er mottatt" spurte jeg "Nei, det kan jeg først se når saksbehandlingstiden er ute" svarte hun "Hva betyr det" spurte jeg "Den er 14 dager, så da kan du ringe igjen på tirsdag" svarte hun. "Så det betyr at om del D skjemaene fortsatt mangler på tirsdag så må jeg sende dem inn på nytt og så går det ytterligere 14 dager og alt dette må jeg finne utav sjøl? Dette er ganske utmattende" "Jeg forstår" sa damen

Jeg hadde ikke tenkt å la tårene flomme i dag, men de er en viktig del av mitt følelsesliv og spesielt nå pga av min manglende formidlingsevne og de sitter løst, så jeg greide ikke å holde igjen denne gangen heller. Jeg la på. Jeg kan ikke snakke med hele hodet fullt av tårer

Aaaaaarrggghhhh! Hvis dette er NAV på sitt beste, så må det gjøres noen vesentlige endringer i systemet. Hvorfor kan ikke damen som får oppgitt mitt personnummer av meg og som stiller meg "kontrollspørsmål" se hva som er siste utvikling i saken?

Jeg la merke til at del D som jeg fikk i retur var stemplet med Mottatt og dato, Hva om de i stedet for å stemple mottatt på papiret kunne legge inn et ørlite notat i "mappen min" om at del D er mottatt? Da kunne damen på telefonen gitt meg et mer tilfredsstillende svar enn "ring tilbake på tirsdag for da er saksbehandlingsfristen ute".

Eller enda bedre; tenk om de hadde fanget opp at del D for april manglet da de mottok del D for mai og sendte meg et brev?

Om 5 dager er det tirsdag, og da er saksbehandlingsfristen ute og da er det over 3 måneder siden sist jeg fikk lønn! Jeg må ringe igjen på tirsdag. Jeg skal fortsatt være hyggelig, men jeg kan ikke garantere at tårekanalene holder tett

Nå må jeg hvile, jeg blir helt matt (utmattet) av slikt

Jeg håper jeg snart blir frisk igjen og slipper å forholde meg til NAV som lønnsutbetaler, men inntil videre og inntil endringer skjer i NAV, skal jeg støtte alle frustrerte NAV-ere der ute.

Jeg forstår!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...