mandag 8. mai 2017

Byhuset har fått buller

Alle med hus bygget rundt 50 og 60 tallet har vel erfart at ny maling på gammel maling bobler.


Før 1950 var linoljemaling eneste alternativ å få tak i og et stykke ut på 60 tallet var den fortsatt den enkleste å få kjøpt


Linoljemaling puster og når man maler over med moderne maling så får ikke linoljemalingen puste fritt og dermed oppstår bobler.


På byhuset er det ikke små bobler, nei det er kjempestore bobler i malingen og Rune får fnatt og frysninger og mister både nattesøvn og humør av tanken.


Han har truet med å sette opp ny bordkledning, men så fikk jeg ham på bedre tanker for bordkledningen er jo hel og fin


Så nå har vi kjøpt oss en ir-lampe. En speed heater. Skraping er tungt og kjedelig arbeid. Men i sommer håper vi speed heateren kan gjøre arbeidet enklere for oss når vi skal i gang med å fjerne boblete maling fra bl.a sørveggen på byhuset



Jeg har fjerna maling fra takbjelkene på kjøkken på Kleiva med den nå og det gikk som en drøm og var gjort på noen få timer, men det lukta jo ganske giftig, så jeg ble jo selvsagt ekstremt dårlig. Hadde åpne dører og vinduer, men likavel..


Møbelprosjektene på Kleiva kan heldigvis flyttes utendørs når jeg skal begynne på dem




4 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Åååå, en sånn ønsker jeg meg... Men jeg ønsker meg ikke sånne bobler på husveggen. Jeg priser meg lykkelig for at noen hadde nevnt for meg at tranmaling og moderne maling ikke kom til å bli noen god kombinasjon da jeg skulle male huset utvendig. Det var egentlig da jeg begynte å sette meg mer inn i dette med linoljemaling.

Lykke til med prosjektet! (",)

Elisabeth sa...

Den kunnskapen skulle vi gjerne hatt både i byhuset og i huset på Kleiva før vi begynte å male.. Men nå vet vi og går aldri i plastmalingsfella igjen

Ingvild sa...

Så lurt! Bobler er noko skit! Har heldigvis ikkje opplevd det på gamlahuset, men der måtte det jo skifte til av bordkledning og då vart jo drygolinmalinga brukt. Men til fjerning av maling både inne og ute, ikkje dumt altså! Anbefaler kjøp av gassmaske eg altså, ute eller inne. Eg malte med Bengalacken min igjen ute. Merka ikkje så mykje når det var litt vind men når det sto litt stille ein dag kom det i hovud og kropp. Fysj og fysj.

Elisabeth sa...

Må nok til med maske neste gang ja!
Det sto i bruksanvisningen og, men den leste eg først etterpå ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...