mandag 13. mars 2017

Tørke surdeigsstarter

Da vi kom hjem fra Kleiva så såg surdeigsstarteren min (Deiana) flat og død ut og jeg ble helt fortvila! Tenk om den ikke tålte den lange kjøreturen?!!

Etter litt mating kom den seg heldigvis godt igjen, men i går tørka jeg litt surdeig (for det finnes jo tørrgjær) og i dag har jeg testa om det er mulig å få liv i tørka surdeig.

(Det har vært ett KAV å få til en surdeigsstarter av spelt skal jeg si deg! Så derfor vil jeg ha en tørr på lur, bare sånn i tilfellet, for jeg må ha surdeigsbrød)

Jeg gjorde følgende:

La en (ny) plastpose på kjøkkenbenken

Strøk et tynt lag med surdeig (ca 2 ss) ut på posen med en slikkepott


Og lot det ligge på kjøkkenbenken for å tørke


Det tørket litt etter litt


Og til slutt sprakk den i fine flak


Så da er det bare å løsne den forsiktig fra plastposen og ha flakene oppi en tett beholder

For å få start på den igjen, blandet jeg inn ca to ss fingervarmt vann for å løse opp flaka og så fortsatte jeg med "vanlig" mating


Den bobler og putrer så villig, så nå må jeg bare tørke en ny! 

Dette var gøy!

4 kommentarer:

Ingvild sa...

Jepp, ikkje dumt det! Har sjølv tørr surdeig på lur, og ein reservesurdeig i kjøleskapet. I tilfelle kriiiise ;-)

Elisabeth sa...

En reservesurdeig i kjøleskapet også, hmm, det var jo lurt, i tilfelle kriiise som du sier :-)

Maria - Min oldemors hus sa...

Du har jammen blitt en "ræsar"på dette med surdeig.(",)

Elisabeth sa...

Det er kjempegøy og så blir det fantastisk godt brød!
Og så er det godt å kunne mestre noe igjen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...