onsdag 14. september 2016

Plommesyltetøy

Dette plommesyltetøyet blir jysla godt

Jeg bruker kun sukker og plommer da stivelse (pektin) og vann finnes naturlig i frukten. Tror at trikset for et så godt syltetøy er at jeg koker ned plommesafta..

De fleste plommeoppskriftene angir 400 gr sukker pr kilo plomme og det bruker jeg også.

1,7 kilo plommer (det var det jeg hadde igjen etter å ha delt med familien - "alle ska få" ;-) )

Plommene deles og has i gryte
Og kokes i 30 min på lav varme


Jeg koker dem med stein fordi det gjør syltetøyet litt skarpere (og fordi jeg er lat), vet andre fjerner både skall og stein, men da tror jeg jammen litt av smaken forsvinner samtidig. 


Etter at plommene har kokt i 30 min, rører man inn sukker (680 gram i dette tilfellet) og når det er løst opp:

Ta ut plommemassen, kok plommesafta 1 time til, uten lokk, til den blir mørk og tjukkere


Og når det er gjort, ha oppi plommemassen igjen, kok opp og ha på sterile glass, jeg bruker norgesglass

Sterilisering av glass
Kokende vann helles i glassa
Lokka får ligge i ei skål med kokende vann

Når syltetøyet er kokt opp, heller jeg ut vannet fra glasset, fyller opp med syltetøy, legger på syltestrikk og glasslokk og skrur på metallringen og setter glasset oppned til syltetøyet er blitt kaldt.

..Så blir det litt syltetøy til høstens og vinterens vaffelsøndager..

Minn eventuelle gjester på at det er stein i syltetøyet

Når vi var små, var hver stein en bokstav i alfabetet og slik hadde vi det moro med å  finne navnet på den som var kjæresten vår, 5 steiner gav bokstaven E.

Sist fikk jeg faktisk 8 steiner, H for Hilfigens, tihihi

1 kommentar:

Ingvild sa...

Takk for super oppskrift! Har planar om å lage plommesyltetøy snart gitt, hadde ikkje komme på å lage med stein, men kvifor ikkje? :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...